Thursday, March 5, 2015

Oppgave 4 - Bloggdesign

I denne oppgaven fikk vi som oppgave å lage en blogg, og deretter gi den et design. Som du allerede sikkert ser, er oppgaven ferdig. Jeg har gått for ett veldig enkelt design og det er ikke uten grunn. Det er ingen annen spesiell grunn til å besøke en bloggside for noe annet enn å lese tekst og se på bilder. Som regel er det snakk om ganske store menger tekst og bilder også. For mye irrelevante linker og annet "støy" på siden kan fort bli distraherende for leseren. 


Design

Det var viktig for meg at siden hadde en passende bredde. For bred, og linjene ble for lange og det ble kaos for øye å lese. For tynn, og jeg endte opp med for mye scrolling. Jeg endte opp på 800 pixler i bredde som jeg mener er perfekt. Den eksterne linken til portal-siden skulle i hovedsak være øverst på en menybar, men dessverre passet designet på den så dårlig at jeg måtte gå med en annen fremgangsmåte. Nå ligger den nederst på siden i en for for footer. Det funker, men er ikke optimalt. 


Fargebruk

Selve fargebruken var ikke så altfor vanskelig. Blått (eller lyseblått) slår sjeldent feil. Fargen blå står for blant annet "beroligende" og "sannhet". At fargen har en beroligende effekt er absolutt en fordel (I hvert fall for denne type blogg). Den står også i god kontrast med sort (og til dels hvit) tekst. 


Header

En enkel og veldig nøytral header/logo. Blender godt inn i blåfargen og roper ikke akkurat "HALLO!! SE PÅ MEG!!". Det er helt OK. Hvis leseren vill se på logoen, vet han/hun akkurat hvor man skal se. Når man klikker seg inn på en nettside vill øyet automatisk skue over dette området uansett. Gikk for den kjente Source Sans fonten. Er generelt bare veldig glad i sans serif font typer. Syntes de passer til nesten alt. Den tynne stilen passer også til det jeg var ute etter (nøytral). 

No comments:

Post a Comment

Eksterne sider